FAQ

Meest gestelde vragen

De meest gestelde vragen op een rijtje.

Staat je vraag hier niet bij? Mail ons met je vraag op support@netrebel.nl.

Aanmelden en installatie


Hoe meld ik me aan?

Ga naar netrebel.nl en druk op de "Sluit je aan" knop. Vul hier je postcode, huisnummer (optioneel toevoeging en/of kamernummer), email adres, mobiele telefoonnummer en bankrekening nummer. Meer gegevens hebben we niet van je nodig.

Hoe voorkom ik dubbele abonnementskosten?

Check de datum waarop je huidige contract afloopt bij je provider. Meestal is de opzegtermijn één maand. Geef bij je aanmelding die wensdatum op en wij zorgen dat op die dag de rem van jouw internet afgaat! Je hebt dan geen dubbele abonnementskosten én geen internetloze dagen.

Hoe zeg ik op bij mijn huidige provider?

Bij veel aanbieders is opzeggen mogelijk in hun accountpagina. Je kunt ook gewoon bellen naar de klantenservice van je provider. Bezoek de webpagina van jouw provider voor meer informatie over hoe op te zeggen.

Kunnen jullie helpen met overstappen?

Als je wil, natuurlijk! stuur ons een mailtje via support@netrebel.nl, dan regelen wij de rest. We hebben dan wel gegevens van je nodig over je oude provider en het contract nummer daar. Ondertussen kun je je aanmelding wel gewoon voltooien. Wij zorgen dat je netrebel internet hebt als je oude abonnement afloopt.

Hoe regel ik een verhuizing?

Wat je moet doen als je je netrebel verbinding mee wilt verhuizen is het volgende:
1) meld je aan voor het nieuwe adres met de gewenste aansluitdatum op netrebel.nl
2) beantwoord de bevestigingsmail met de mededeling dat het hier om een verhuizing gaat en of je de NTU zelf meeverhuist, dan wel tijdelijk extra NTU wilt
Wij houden je oude verbinding een tijdje in stand zodat je wat overlap hebt tijdens de verhuizing. Wel zo makkelijk.

Na je aanmelding


Ik heb besteld, en nu?

In de meeste gevallen kan je de NTU (glasvezel connector) makkelijk zelf installeren. Wij nemen contact met je op of je de NTU zelf wilt installeren of dat wij dat voor je doen. In het geval wij het doen komen we op een geschikt moment bij je langs om deze te installeren. Nadat dit is gebeurd, is je internetverbinding actief.

  • Als je nu een kabelabonnement, DSL of niets hebt dan kunnen we de NTU direct aansluiten. Het duurt ongeveer tien werkdagen vanaf je bestelling voordat de lijn actief wordt.
  • Als je nu al glasvezel hebt, is het mogelijk dat de bestaande NTU kan worden gebruikt. Je kunt dit verifiëren door een foto naar support@netrebel.nl te sturen. In dat geval is er geen borg verschuldigd. Je internet verbinding is dan direct na de glasvezelomzetting actief.

Als je een eigen wensdatum hebt opgegeven dan laten we de ingangsdatum aansluiten op de opzegdatum van je vorige provider.

Hoe lang duurt het voordat ik overgestapt ben?

Dit is afhankelijk van de opzegtermijn bij je huidige provider. Wij zorgen ervoor dat je zo snel mogelijk bent overgestapt, zonder dat je met dubbele kosten wordt geconfronteerd.

Wat voor hardware krijg ik?

Om je aan te sluiten op netrebel krijg je alleen een zgn. NTU of glasvezel connector.

Waarom moet ik zelf mijn WiFi router kopen?

Routers die je standaard bij aanbieders krijgt, zijn ten eerste niet gratis (ze staan alleen niet op de rekening) en zijn bovendien meestal van een lage kwaliteit. Wij willen ten eerste niet voor je beslissen welke router je moet gebruiken (om je er daarna voor te laten betalen). Iedere thuisomgeving is verschillend en dus niet met 1 standaard router op te lossen. Als je optimaal gebruik wilt maken van je snelle internet, mag je apparatuur niet de bottleneck worden. Daarom adviseren we je voor de beste apparatuur te kiezen, bijvoorbeeld een WiFi ax router of een mesh systeem.

Ben je op zoek naar nieuwe apparatuur voor de ultieme internetervaring? Check dan bijvoorbeeld coolblue.nl.

naar boven

Support


Hoe werkt jullie ondersteuning?

Wij bieden ondersteuning op een aantal manieren.

Pro-actief

Wij monitoren ons netwerk en de aansluitingen. Als wij zien dat er iets mis is dan zetten we een melding op onze website en gaan direct aan de slag om dit op te lossen. Je kunt updates via email ontvangen en krijg je bericht het probleem is verholpen.

Op basis van jouw vragen

Als je een probleem hebt, dan kun je ons bereiken op support@netrebel.nl. Als je netrebel verbinding niet werkt, gebruik dan je mobiel. Stuur wel altijd je aansluitreferentie (postcode-huisnummer) mee.

Waarom hebben jullie geen telefonische helpdesk?

We hebben zelf een hekel aan call centers: je staat minuten lang in de wacht en krijgt vervolgens iemand aan de lijn die het probleem niet op kan lossen. Door met email te werken kunnen we zorgen dat je vraag direct bij degene komt met de juiste expertise. Hierdoor zijn we meestal in staat om het probleem snel op te lossen of je vraag direct te beantwoorden. Als je toch telefonisch contact wilt dan kan je altijd een email sturen met het verzoek om te bellen. Dan bellen we je terug.

Hoe kan ik mijn snelheid testen?

Om de snelheid van je netrebel verbinding te testen kan je het beste onderstaande procedure volgen:
1) koppel je PC rechtstreeks aan de NTU dmv een UTP-kabel (ethernet kabel)
2) sluit alle applicaties op je PC
3) start de internet browser op (geen Firefox)
4) ga naar speedtest.net
5) selecteer Amsterdam NForce als testserver
6) start de test
Als je vragen hebt over de testresultaten, kan je je vraag mailen naar support@netrebel.nl en een screenshot van de testresultaten (link) toevoegen.

Waarom is mijn download snelheid lager dan mijn upload snelheid?

Als je download snelheid veel lager is dan je upload snelheid dan wordt dat meestal veroorzaakt door de processor capaciteit van je PC. Je kan dit verifiëren door tijdens de test te kijken naar de belasting van de processor. Deze moet onder de 40% blijven om de test niet te beïnvloeden.

Waarom komt de snelheid niet boven de 100 Mbps?

Dit wordt vrijwel altijd veroorzaakt doordat je een verkeerde UTP (ethernet) kabel gebruikt. Probeer een andere kabel om het probleem te verhelpen.

naar boven

Facturatie


Wanneer betaal ik?

In het begin van de maand schrijven we je abonnementskosten af voor de betreffende maand. De eerste maand betaal je ook de aansluitbijdrage en indien van toepassing 40,- borg voor de NTU.

Waarom moet ik een aansluitbijdrage betalen?

De installatiekosten zijn gratis. De aansluitbijdrage is bedoeld voor het bedrag dat glasvezel leveranciers ons in rekening brengen. Wij hebben ervoor gekozen je deze in één keer te laten betalen en het niet als extra post op te nemen in je abonnement. Zo houden we de kosten transparant en wel zo eerlijk. En uiteindelijk ben jij goedkoper uit.

Waarom betaal ik 40,- borg?

Deze betaal je voor de NTU (glasvezel connector). Is deze na beëindiging van je contract nog in goede staat? Dan kun je hem naar ons terugsturen en krijg je je 40,- borg terug.

Sturen jullie mij facturen op papier toe?

Wij sturen geen post, dat is niet nodig. Wij mailen elke maand je factuur. Let op: de facturen zullen op elkaar lijken, het gaat namelijk altijd om hetzelfde bedrag.

Waarom doen jullie niet aan kortingsacties?

Kortingsacties en welkomstbonussen betaal je uiteindelijk altijd zelf. Wij houden van transparantie en laten ingewikkelde kortingsconstructies daarom achterwege.

Er is maar één iemand die korting kan weggeven. Dat ben jij. Als jij denkt dat je vrienden of familie beter af zouden zijn met netrebel internet en ze worden lid dan delen jullie een maand gratis internet. Je mag zo veel vrienden blij maken als je wilt.

Hoe werkt "deel-een-maand"?

In je bevestigingsmail staat een unieke link. Iedereen die zich aanmeldt via die link wordt geregistreerd. Voor iedere aanmelding delen jullie een maand gratis internet. Dus zowel jij als degene die zicht aanmeldt krijgen een halve maand gratis. Dit wordt verrekend met de eerstvolgende rekening nadat de nieuwe aansluiting is geactiveerd. Je kunt dit onbeperkt doen. Maak je je hele team, klas of werk netrebel dan kan het hard gaan met gratis internet.

Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?

Dit kan heel gemakkelijk door je aansluitreferentie (postcode-huisnummer) en je nieuwe rekeningnummer te sturen naar support@netrebel.nl. Wij passen het dan voor je aan.

Wat is de opzegtermijn?

Je zit bij netrebel nergens aan vast. Wij factureren maandelijks en hebben ook een opzegtermijn van één kalendermaand. Dwz. dat we je nog één maand factureren nadat je hebt opgezegd.

naar boven

Technische info (Geek alert!)


Hoe werkt het met IP adressen?

Netrebel geeft elke klant een vast publiek IPv4 adres. Dit adres wordt bepaald door de netrebel DHCP functie die vanuit het netwerk de adressen dynamisch uitgeeft. Dit betekent natuurlijk wel dat je router vanaf het publieke internet direct benaderbaar is en je dus default firewall in je router niet uit moet zetten. Je hebt dus altijd zelf een router nodig als je meerdere apparaten aan wilt sluiten.

Hoe moet ik mijn router configureren?

Netrebel adviseert om een goede eigen (WiFi) router aan te schaffen. Je moet de WAN interface op je router configureren met DHCP (Automatisch IP adres verkrijgen). Je moet dus zelf de DHCP, firewall en NAT functies configureren in je router. De meeste routers doen dit automatisch vanuit de fabrieksinstellingen.

Ondersteunen jullie IPv6?

Op verzoek kunnen we je een IPv6 adresblok (/56) uitgeven. De éénmalige kosten hiervoor bedragen 10,-. Hou er wel rekening mee dat IPv6 wezenlijk anders werkt dan IPv4. Een beetje IPv6 kennis is dus wel een vereiste.

Wordt al het verkeer toegestaan?

Wij leggen in principe geen beperking op als het gaat om het type of de hoeveelheid verkeer. Internet zonder rem! We staan echter geen professionele webhosting of nieuwsgroepen/Usenets toe. Hiervoor zijn gespecialiseerde partijen te vinden die dit veel beter kunnen. Mochten jouw computers onderdeel zijn geworden van een botnet of om andere redenen schadelijk zijn voor het netwerk dan kunnen we je netwerk in quarantaine plaatsen en kan je uitsluitend naar de sites van de diverse anti-virus partijen. Hiermee kan je dan je problemen oplossen.

Wat zijn de technische specificaties van jullie dienst?

Fysiek koppelvlak

Een netrebel aansluiting wordt altijd geleverd op basis van 1000BASE-T. Dit een een standaard UTP (ethernet) interface met een RJ-45 connector. Elke moderne computer of router kan hierop worden aangesloten.

DNS

Netrebel Internet heeft geen eigen DNS. Netrebel maakt gebruik van publieke DNS servers. Netrebel beveelt de DNS service van Google aan (8.8.8.8) als primaire DNS en de DNS service van OpenDNS (208.67.222.222) als secundaire DNS.

Round-trip delay

De round-trip delay (RTD) is het tijdsinterval tussen het verzenden van een IP pakket naar een eindbestemming en de ontvangst van een retour IP pakket van de eindbestemming. Het is een maat voor de prestatie van een IP netwerk. Netrebel geeft geen garanties voor RTD waarden op het Internet, omdat deze mede afhankelijk zijn van de performance van andere IP netwerken waarmee netrebel verbonden is. In de praktijk gelden de volgende ervaringswaarden voor de RTD:

  • Nederland < 10 ms
  • West Europa < 40 ms
  • Noord Amerika < 100 ms
  • Rest van de wereld < 300 ms

Aan bovenstaande waarden kunnen geen rechten worden ontleend. Op individuele bestemmingen of netwerken kunnen de RTD waarden van tijd tot tijd afwijkend zijn.

Packet loss

Het IP protocol is zo ingericht dat bij verlies van datapakketten tussen beginpunt en eindbestemming, de zogenaamde Packet loss, de verloren datapakketten opnieuw wordt verzonden. Zo komt het totale bericht toch ongeschonden aan. De hoeveelheid Packet loss is een maat voor de kwaliteit van een internetverbinding. Wanneer er veel Packet loss optreedt, neemt de performance af en zal de verbinding als traag worden ervaren. Bij een groot percentage Packet loss zal er nauwelijks of geen verkeer meer mogelijk zijn. Het netrebel netwerk is zodanig ontworpen dat de Packet loss binnen het netrebel domein minimaal is. In de regel is de Packet loss 0%, wanneer dit boven 0,1 % komt onderneemt netrebel actie.

naar boven

Aanvullende diensten


Wat voor aanvullende diensten krijg ik?

Helemaal geen. Niet omdat we gierig zijn, maar omdat we geloven in een simpel product. Internet zonder rem, voor een heel normale prijs.

Op internet zijn tientallen betere alternatieven te vinden voor de diensten die je nu vaak gedwongen moet afnemen van je provider. We hebben er een paar gevonden.

Hoe zit dat met email?

Je email zal gewoon blijven werken met een netrebel aansluiting. Echter, als je een email adres gebruikt met de naam van je huidige provider dan zal na opzegging van je oude provider dit nog maximaal 6 maanden worden ondersteund. Het is dus te adviseren om een provider onafhankelijk email adres aan te maken zoals b.v. gmail of outlook.

Hoe raden jullie aan om live TV te regelen?

Hiervoor heb je twee opties: Internet TV, en Kabel TV. 

Heb je een Smart TV, dan is Internet TV een goede optie.  Canal Digitaal, NLZiet en de NPO leveren goede TV apps. Met hardware als Chromecast of AppleTV kun je ook je oude kijkbuis geschikt maken voor Internet TV. 

Wil je alles bij het oude laten, dan kies je voor (Ziggo) Kabel TV. Met Kabel TV kun je traditioneel TV blijven kijken en alleen je internet bij ons afsluiten. Dan ben je in de meeste gevallen nog steeds goedkoper uit, en heb je toch sneller internet.

Hoe raden jullie aan om telefonie te regelen?

Heb je thuis een vaste lijn en wil je die behouden? Je hebt natuurlijk de mogelijkheid om je vaste aansluiting gewoon te behouden. Maar wij geloven dat het de toekomst heeft om te bellen via internet. Internetbellen of Voice Over IP (VOIP) is een stuk goedkoper, en je kunt je telefoonnummer gewoon behouden. Je hebt dan gewoon een vast toestel, met een lijn die het altijd doet. Wat betreft telefonie hebben we geen vaste partner. Er zijn meer dan voldoende VOIP telefonie providers die supergoedkoop bellen leveren zoals bijvoorbeeld Budgetphone . Vaak scheelt dat een boel geld met je huidige situatie.

Wat kan ik doen aan cloud backup/bestanden online?

Er zijn veel mogelijkheden voor cloud backup. Voor bestanden zijn Dropbox, iCloud en Onedrive goede oplossingen. Voor goede backup is bijvoorbeeld Backblaze een interessante partij. Voor 5,- per maand heb je onbeperkte backup ruimte.

Hebben jullie nieuwsgroepen/Usenets?

Nee. Wij geloven dat er gespecialiseerde partijen zijn die dit beter kunnen. Over het algemeen doen wij niet aan aanvullende diensten. Niet omdat we gierig zijn, maar omdat we geloven in een simpel product. Internet zonder rem, voor een heel normale prijs.

naar boven