faq

Meest gestelde vragen

De meest gestelde vragen op een rijtje.

Staat je vraag hier niet bij? Er zijn 2 andere manieren om antwoord te vinden op je vraag:

Stel je vraag aan ons via het ticketsysteem in je accountpagina.
Mail ons met je vraag op support@netrebel.nl

Overstappen en installatie


Hoe voorkom ik dubbele abonnementskosten?

Check de datum waarop je huidige contract afloopt bij je provider. Meestal is de opzegtermijn één maand. Geef bij je aanmelding die wensdatum op en wij zorgen dat op die dag de rem van jouw internet afgaat! Je hebt dan geen dubbele abonnementskosten én geen internetloze dagen.

Hoe zeg ik op bij mijn huidige provider?

Bij veel aanbieders is opzeggen mogelijk in hun accountpagina. Je kunt ook gewoon bellen naar de klantenservice van je provider. Bezoek de webpagina van jouw provider voor meer informatie over hoe op te zeggen.

Kunnen jullie helpen met overstappen?

Als je wil, natuurlijk! stuur ons een mailtje via support@netrebel.nl, dan regelen wij de rest. We hebben dan wel gegevens van je nodig over je oude provider en het contract nummer daar. Ondertussen kun je je aanmelding wel gewoon voltooien. Wij zorgen dat je netrebel internet hebt als je oude abonnement afloopt.

Na je aanmelding


Ik heb besteld, en nu?

Wij nemen contact met je op voor de installatie van de glasvezel connector. Op een geschikt moment komen we bij je langs om deze te installeren. Nadat dit is gebeurd, is je internetlijn geactiviteerd.

Als je een eigen wensdatum hebt opgegeven dan laten we de ingangsdatum aansluiten op de opzegdatum van je vorige provider.

Hoe lang duurt het voordat ik overgestapt ben?

Dit is afhankelijk van de opzegtermijn bij je huidige provider. Wij zorgen ervoor dat je zo snel mogelijk bent overgestapt, zonder dat je met dubbele kosten wordt geconfronteerd.

Wat voor hardware krijg ik?

Om je aan te sluiten op het net heb je alleen een glasvezel connector nodig. Is hij na de beëindiging van je contract nog in goede staat? Dan kun je hem terugsturen en krijg je de borg terug.

Waarom moet ik zelf mijn WiFi router kopen?

Routers die je standaard bij aanbieders krijgt, zijn ten eerste niet gratis (ze staan alleen niet op de rekening) en zijn bovendien meestal van een lage kwaliteit. Wij willen ten eerste niet voor je beslissen welke router je moet gebruiken (om je er daarna voor te laten betalen), en raden je bovendien aan om een goede router (met WiFi ac en 5 Ghz band) te kopen die de snelheid aan kan!

Ben je op zoek naar nieuwe apparatuur voor de ultieme internetervaring? Check dan bijvoorbeeld routershop.nl.

naar boven

Service & Facturatie


Hoe werkt jullie ondersteuning?

Wij bieden ondersteuning op een aantal manieren.

Pro-actief

Wij monitoren ons netwerk en de aansluitingen. Als wij zien dat er iets mis is dan sturen we jou een bericht en gaan direct aan de slag om dit op te lossen. Als je verbinding weer online is krijg je ook bericht

Op basis van jouw vragen

Als je een probleem hebt dan kun je via de account pagina op base.netrebel.nl inloggen en je vragen stellen. Dit kan met je browser zowel met je mobiel als met je PC. We komen dan zo snel mogelijk bij je terug met een antwoord. Je kunt ook je vragen mailen naar support@netrebel.nl.

We hebben bewust gekozen om geen telefonische ondersteuning te geven. Wel willen we in de toekomst support geven via WhatsApp. Zodra dat werkt vermelden we hier hoe dat werkt.

Wat voor aanvullende diensten krijg ik?

Helemaal geen. Niet omdat we gierig zijn, maar omdat we geloven in een simpel product. Internet zonder rem, voor een heel normale prijs.

Hoe gaat netrebel om met privacy?

We geloven in privacy. Hoe minder wij van je weten, hoe beter jij beschermd bent. We willen dus alleen het hoogst noodzakelijke van je weten. Je adresgegevens, email, eventueel je 06 nummer (voor een SMS bij storingen) en natuurlijk je bankrekeningnummer. Geen naam, geen sofinummer. We bedoelen dit niet onpersoonlijk, maar we vinden dat wij niet meer info van je zouden moeten hebben dan nodig is. Ook wel eens fijn, toch?

Wat we van je weten houden we helemaal voor onszelf en geven we nooit weg. Tenzij je daar zelf om 'vraagt'.

Wat is de opzegtermijn?

Je zit bij netrebel nergens aan vast. Wij factureren maandelijks en hebben ook een opzegtermijn van één kalendermaand. Dwz dat we je nog één maand factureren nadat je hebt opgezegd.

Waarom moet ik een installatiebijdrage van 59,- betalen?

De installatiekosten zijn gratis. De installatiebijdrage is het bedrag dat Reggefiber ons in rekening brengt. Wij hebben ervoor gekozen je deze in één keer te laten betalen en het niet als extra post op te nemen in je abonnement. Zo houden we de kosten transparant en wel zo eerlijk. En uiteindelijk bij jij goedkoper uit.

Waarom betaal ik 40,- borg?

Deze betaal je voor de glasvezel connector. Is deze na beëindiging van je contract nog in goede staat? Dan kun je hem naar ons terugsturen en krijg je je 40,- borg terug.

Wanneer betaal ik?

In het begin van de maand schrijven we je abonnementskosten van 37,50 af voor de betreffende maand. De eerste maand betaal je ook de installatiebijdrage van 59,- en indien van toepassing 40,- borg voor de glasvezel connector.

Waarom doen jullie niet aan kortingsacties?

Kortingsacties en welkomstbonussen betaal je uiteindelijk altijd zelf. Wij houden van transparantie en laten ingewikkelde kortingsconstructies daarom achterwege.

Er is maar één iemand die korting kan weggeven. Dat ben jij. Als jij denkt dat je vrienden of familie beter af zouden zijn met netrebel internet en ze worden lid dan delen jullie een maand gratis internet. Je mag zo veel vrienden blij maken als je wilt.

Hoe werkt "deel-een-maand"

Op je account pagina staat een unieke link. Iedereen die zich aanmeld via die link wordt geregistreerd. Voor iedere aanmelding delen julie een maand gratis internet. Jij krijgt dus een halve maand gratis EN je vriend krijgt een halve maand gratis. Dit wordt verrekend met je volgende rekening. Je kunt dit onbeperkt doen. Maak je je hele team, klas of werk lid dan kan het hard gaan met gratis internet.

Sturen jullie mij facturen op papier toe?

Wij sturen geen post, dat is niet nodig. Je kunt je facturen altijd vinden in je persoonlijke accountpagina. Let op: de facturen zullen op elkaar lijken, het gaat namelijk altijd om hetzelfde bedrag.

Wat kan ik doen om mijn gebruikerservaring te verbeteren?

Als je optimaal gebruik wilt maken van je snelle internet, mag je apparatuur niet de bottleneck worden. Daarom adviseren we je voor de beste apparatuur te kiezen, bijvoorbeeld een WiFi ac router en te kiezen voor 5 Ghz.

Ben je op zoek naar nieuwe apparatuur voor de ultieme internetervaring? Check dan bijvoorbeeld routershop.nl.

Hoe kan ik met netrebel in contact komen?

Via het ticketsysteem in je accountpagina of via support@netrebel.nl

naar boven

Technische info (Geek alert!)


Hoe werkt het met IP adressen?

Netrebel geeft elke klant 256 private IPv4 adressen (/24 subnet). Deze adressen kunnen direct worden gebruikt via de DHCP functie die vanuit het netwerk de adressen 100.64.X.2 t/m 100.64.X.100 dynamisch uitgeeft. De adressen 100.64.X.101 t/m 100.64.X.253 zijn gereserveerd voor statisch gebruik. Deze adressen kan je zelf toekennen, b.v. voor een printer.

De gebruikelijke router functie is dus standaard in het het netrebel netwerk geïmplementeerd. Hierdoor is een eigen router niet langer noodzakelijk. Voor WiFi kan je een eigen access Access Point (b.v. een WiFi router in bridge mode) installeren.

De netrebel set-up stelt je in staat om vanuit elk device de maximale snelheid te bereiken.

Vanuit de buitenwereld is jouw netwerk bereikbaar via één vast publiek IPv4 adres. Netrebel verzorgt standaard de netwerk adres translatie (NAT) tussen jouw publieke IPv4 adres en de IP adressen in je eigen netwerk.

Toch een eigen router?

Als je toch een eigen (WiFi) router wilt gebruiken dan kan dat gewoon. Hou er dan wel rekening mee dat netrebel altijd 100.64.X.254 gebruikt als port forwarding adres. Je kunt dus het beste de WAN interface op je router configuren met 100.64.X.254 als statische IP adres. Je router zal zich dan gedragen alsof je vaste publieke IPv4 adres is ingesteld op de WAN poort. Je moet dan zelf de firewall, NAT en DHCP configureren in je router. Je hebt dus altijd je eigen vaste publieke IPv4 adres.

IPv6

Als je dat wilt dan geeft netrebel een IPv6 adresblok (/56) uit. In dat geval doet netrebel geen adres translatie, maar worden alle IPv6 adressen geadverteerd in het publieke domein. Dit betekent natuurlijk wel dat alle systemen vanaf het publieke internet direct benaderbaar zijn en je dus zelf moet zorgen voor een firewall.

Wordt al het verkeer toegestaan?

Wij leggen in principe geen beperking op als het gaat om het type of de hoeveelheid verkeer. Internet zonder rem! We staan echter geen professionele webhosting of nieuwsgroepen/Usenets toe. Hiervoor zijn gespecialiseerde partijen te vinden die dit veel beter kunnen.

Mochten jouw computers onderdeel zijn geworden van een botnet of om andere redenen schadelijk zijn voor het netwerk dan kunnen we je netwerk in quarantaine plaatsen en kan je uitsluitend naar de sites van de diverse anti-virus partijen. Hiermee kan je dan je problemen oplossen.

Wat zijn de technische specificaties van jullie dienst?

Fysiek koppelvlak

Een netrebel aansluiting wordt altijd geleverd op basis van 1000BASE-T. Dit een een standaard UTP (ethernet) interface met een RJ-45 connector. Elke moderne computer of router kan hierop worden aangesloten.

DHCP

Een netrebel internet aansluiting heeft standaard een DHCP service die is gekoppeld aan jouw private IPv4 range (100.64.X.X/24).

Indien je liever zelf IPv4 adressen uit een andere range (b.v 192.168.X.X) wilt gebruiken, dan kan dat door een eigen router met DHCP functie te gebruiken. Zie ook 'Toch een eigen router?'

DNS

Netrebel Internet heeft geen eigen DNS. Netrebel maakt gebruik van publieke DNS servers. Netrebel beveelt de DNS service van Google aan (8.8.8.8) als primaire DNS en de DNS service van OpenDNS (208.67.222.222) als secundaire DNS.

Round-trip delay

De round-trip delay (RTD) is het tijdsinterval tussen het verzenden van een IP pakket naar een eindbestemming en de ontvangst van een retour IP pakket van de eindbestemming. Het is een maat voor de prestatie van een IP netwerk. Netrebel geeft geen garanties voor RTD waarden op het Internet, omdat deze mede afhankelijk zijn van de performance van andere IP netwerken waarmee netrebel verbonden is. In de praktijk gelden de volgende ervaringswaarden voor de RTD:

Aan bovenstaande waarden kunnen geen rechten worden ontleend. Op individuele bestemmingen of netwerken kunnen de RTD waarden van tijd tot tijd afwijkend zijn.

Packet loss

Het IP protocol is zo ingericht dat bij verlies van datapakketten tussen beginpunt en eindbestemming, de zogenaamde Packet loss, de verloren datapakketten opnieuw wordt verzonden. Zo komt het totale bericht toch ongeschonden aan. De hoeveelheid Packet loss is een maat voor de kwaliteit van een internetverbinding. Wanneer er veel Packet loss optreedt, neemt de performance af en zal de verbinding als traag worden ervaren. Bij een groot percentage Packet loss zal er nauwelijks of geen verkeer meer mogelijk zijn. Het netrebel netwerk is zodanig ontworpen dat de Packet loss binnen het netrebel domein minimaal is. In de regel is de Packet loss 0%, wanneer dit boven 0,1 % komt onderneemt netrebel actie.

naar boven

Aanvullende diensten


Wat voor aanvullende diensten krijg ik?

Helemaal geen. Niet omdat we gierig zijn, maar omdat we geloven in een simpel product. Internet zonder rem, voor een heel normale prijs.

Op internet zijn tientallen betere alternatieven te vinden voor de diensten die je nu vaak gedwongen moet afnemen van je provider. We hebben er een paar gevonden.

Hoe raden jullie aan om telefonie te regelen?

Heb je thuis een vaste lijn en wil je die behouden? Je hebt natuurlijk de mogelijkheid om je vaste aansluiting gewoon te behouden. Maar wij geloven dat het de toekomst heeft om te bellen via internet. Internetbellen of Voice Over IP (VOIP) is een stuk goedkoper, en je kunt je telefoonnummer gewoon behouden. Je hebt dan gewoon een vast toestel, met een lijn die het altijd doet.

Wat betreft telefonie hebben we geen vaste partner. Er zijn meer dan voldoende VOIP telefonie providers die supergoedkoop bellen leveren. Zie bijvoorbeeld Budgetphone, Redworks en Simmpl. Vaak scheelt dat een boel geld met je huidige situatie.

Hoe raden jullie aan om live TV te regelen?

Hiervoor heb je drie opties: Internet TV, Kabel TV of IP TV.

Kijk je niet veel live TV en voornamelijk naar de NPO, dan kun je voor internet TV kiezen. Bijna elke zender heeft een gratis uitzending-gemist aanbod en met applicaties als Netflix en Stremio heb je meer films en series dan je aankunt. Met hardware als Chromecast of AppleTV kun je internet TV op je beeldbuis streamen.

Wil je de ruimste keuze in aanbod, dan kies je voor de optie kabel TV. Met kabel TV kun je wat betreft TV alles hetzelfde houden en alleen je internet bij ons afsluiten. (Dan ben je in de meeste gevallen nog steeds goedkoper uit, en heb je toch sneller internet.)

Wat kan ik doen aan cloud backup/bestanden online?

Er zijn veel mogelijkheden voor cloud backup. Voor bestanden zijn Dropbox, iCloud en Onedrive goede oplossingen. Voor goede backup is bijvoorbeeld Backblaze een interessante partij. Voor 5,- per maand heb je onbeperkte backup ruimte.

Hebben jullie nieuwsgroepen/Usenets?

Nee. Wij geloven dat er gespecialiseerde partijen zijn die dit beter kunnen. Over het algemeen doen wij niet aan aanvullende diensten. Niet omdat we gierig zijn, maar omdat we geloven in een simpel product. Internet zonder rem, voor een heel normale prijs.

naar boven